Jaguar F-Type Forum banner

Net een F-Type project gekocht. Suggesties gevraagd over het repareren van de motor.

3.7K views 3 replies 4 participants last post by  jpat92  
#1 ·
Oké, ik heb net een projectauto gekocht (oh heer, bescherm mijn portemonnee). Het is een F-Type uit 2017 met 59.000 mijl. Waar te beginnen. Op zoek naar advies over wat ik als eerste moet aanpakken, want ik heb het gevoel dat veel van deze dingen met elkaar verbonden zijn.

Foutcodes:
P0300: Willekeurige/meerdere cilinder misfire gedetecteerd
P0301: Cilinder 1 misfire
P0302: Cilinder 2 misfire
P0303: Cilinder 3 misfire
P050B: Koude start ontstekings timing prestaties
P2610: ECM/PCM interne motor uit timer prestaties
P1315: Aanhoudende misfire

Voor de P030x oorzaken:
  • Defecte of versleten bougies
  • Defecte bougiekabels of bobines
  • Vacuümlek
  • Lage brandstofdruk
  • Nokkenassensor defect
  • Krukassensor defect
  • Motortiming verkeerd
  • Lekkende koppakking
  • Lage motorcompressie
  • Slechte brandstofkwaliteit / verkeerd tanken

Voor P1315 oorzaken:
  • Cilindercompressie laag
  • Lage brandstofdruk
  • Verstopte brandstofinjectoren
  • Defecte / versleten bougies
  • Defecte ontstekingsspoel
  • Defecte brandstofinjectoren
  • Defecte Engine Control Module (ECM)

Voor P2610 oorzaken:
  • Defecte Engine Control Module (ECM)
  • Powertrain Control Module (PCM)
  • ECM/PCM-harnas is open of kortgesloten
  • ECM/PCM-circuit slechte elektrische verbinding
  • ECM/PCM verouderd programma

Er is geen zichtbare lekkage van olie/koelvloeistof/etc. ergens of rook uit de uitlaat. Alles ziet er “droog” uit. Mijn eerste gedachte was om eerst de brandstofinjectoren en bougies te vervangen. Maar het onvermogen van de auto om een stabiel stationair toerental te behouden, doet me denken aan een vacuümlek in de PCV-klep die ik eerder in een andere auto heb gehad. Ook een beetje vreemd is het hoge gezoem dat voor mij niet normaal klinkt. Zou dat een functie kunnen zijn van de bovenstaande problemen? Ik zou me voorstellen dat de ECM codes geeft vanwege de bovenstaande problemen, aangezien ik nog niet vaak heb gehoord dat die dingen falen. Dus ter samenvatting:
1e - PCV-klep vervangen. Controleer op verbetering
2e - Brandstofinjectoren/bougies vervangen. Controleer op verbetering.
3e – Kom hier terug voor de volgende stappen.

Nog iets anders dat gemakkelijk/eenvoudig te controleren/vervangen is dat ik zou moeten doen? Bekijk de video op YouTube van de draaiende motor:

#3 ·
Hoi kalarius! Ik bezit een 2014 Jaguar F-Type V8S en uw ervaring klinkt opmerkelijk vergelijkbaar met wat ik meemaak.

Ik heb onlangs een catastrofale injectorstoring gehad die leidde tot ernstige misfires en noodloop. Mijn monteur verving de injectoren en bougies, wat het tijdelijk voor een dag oploste, maar de misfires keerden een dag later terug. Nu vertellen ze me dat ze lage compressie (130 psi) aan één kant hebben gevonden en de interne onderdelen van de motor moeten inspecteren.

Bent u ooit tot de kern van uw misfire-problemen gekomen? Zo ja, wat bleek uiteindelijk het probleem te zijn? Heeft het vervangen van de injectoren en PCV het opgelost, of moest u dieper in de motor gaan?

Alle inzichten uit uw ervaring zouden ongelooflijk nuttig zijn, omdat ik probeer te bepalen hoe uitgebreid (en duur) deze reparatie zou kunnen worden.

#4 ·
Hoi theivanFranco, ik bezit een Jaguar F-Type V6 uit 2019 en jouw ervaring is precies hetzelfde als de mijne. Ik kocht de auto in 2018 en in 2020 had ik mijn eerste misfire. Hoewel het onder garantie viel, hebben ze het probleem "opgelost", alleen om het in 2021 opnieuw te laten gebeuren. Deze keer stond de auto van september 2021 tot april 2022 in de garage onder garantie. Dezelfde foutcodes en dezelfde misfire. Ze werkten samen met Jaguar TA en "losten het probleem op". In januari 2025 kwamen de codes weer terug en nu zei een dealer dat ik injector 1 en 5 moest vervangen. Ik ging naar een andere dealer voor een second opinion en ze zeiden dat het de kabelboom was, en nu zeggen ze dat de motor vervangen moet worden. Ik heb een verlengde garantie en de auto staat van januari 2025 tot nu in de garage. Ze hebben geen documentatie over de compressietests verstrekt. De compressietests die ze me gaven, hadden eigenlijk 150 psi (normaal). Toen ik naar de dealer ging om hen hiermee te confronteren, belde de adviseur de technicus en hij vertelde me mondeling dat het 105 psi voor cilinder 5 was. Ik geloof dat er een groter defect is dat onderzocht moet worden. Ze gaven me een offerte van ongeveer $33.000K om de motor te repareren. Ik neem contact op met juridische teams om me te helpen dit probleem op te lossen. Ik heb het gevoel dat als ze het probleem niet kunnen vinden, hun antwoord is om de hele motor te vervangen. (maar niet op mijn kosten).

Kon je vaststellen wat jouw probleem was?